A 101 éve épült és a 17 éve pusztuló, sokszoros tulajdonosváltáson átesett Szőke Tisza hajóra emlékeztek a napokban Szegeden. A hajó védelem alá vett legértékesebb darabjai még mindig a víz alatt vannak, tavaly májusban az állam lemondott ezek elővásárlási jogáról.
A Délmagyar Online tavaly, a 100 éves évforduló kapcsán megírta, hogy a Szőke Tisza 2012-ben elsüllyedt a tápéi téli kikötőben, a roncsot 4,8 millió forintért adták el egy fémkereskedőnek, miután a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) szakértője úgy ítélete meg: a hajó menthetetlen.
A KÖH helyébe akkor lépett a Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ műtárgyfelügyeleti irodája az árbocrúd, az árboctalp, a kéménybillentő mechanika, a horgonycsörlő, a szellőzőkürtő, a 3 hengeres expanziós gőzgép, a kormánymű-kormányrendszer, a kormánylapát, a gőzsegédkormány, a lapátkeréktengely és tengelycsapágyazás és a gép gyártmánytáblájának megmentését írta elő.
A védés kimondásakor szempont volt az is, hogy egy esetleges rekonstrukció során rendelkezésre álljanak azok a legfontosabb elemek, alkatrészek, amelyek visszaépíthetők lennének. A Szőke Tisza bontását ezen részeinek megmentéséhez kötötték, a munkák 2012 októberében kezdődtek. A megjelölt hajótartozékokat megőrzésre át kellett volna adni az örökségvédelmi hivatalnak. Ez nem történt meg, majd a bontó cég is bejelentette a csődöt, így a hajó alsó vasszerkezete a mai napig a vízben van a legértékesebb egységekkel. Idén januárban megszűnt a Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ is, feladatait a kulturális örökség védelméért felelős miniszter látja el.
A Miniszterelnökségi Sajtóiroda a hajó jövőjével és védetté nyilvánított alkatrészeivel kapcsolatban azt közölte lapunkkal, hogy a hajó idén májusban új tulajdonoshoz került, az állam a védetté nyilvánított alkatrészek elővásárlási jogáról lemondott, a műtárgyfelügyeleti hatóság pedig szemlézte a védett elemeket. Az új tulajdonos nevét nem árulták el. – A hajó kiemelése és a még menthető elemeinek kiszerelése magántulajdon lévén nem a műtárgyfelügyeleti hatóságként is működő Miniszterelnökség feladata – közölték.
Balogh Tamás, a TIT Hajózástörténeti Egyesület elnöke is részt vett a hajó szegedi megemlékezésén. Azt mondta, hogy a Szőke Tisza hajó életútjáról könyvet ír. Szilágyi Árpád reméli, az íródó könyv arra is választ ad majd, hogy a hajóból kibontott alkatrészek múzeumba vagy újbóli beépítésre kerülnek. Egyelőre azt sem tudják, hogy mikor és ki fogja kiemelni a hajóroncsot.